Každý výsluhový dôchodca, ktorý je organizovaný v Asociácií policajtov vo výslužbe je zároveň aj reprezentantom našej stavovskej profesijnej organizácie, pretože sa viac či menej podieľa na naplňovaní cieľov jej činnosti, ale máme medzi nami aj takých, ktorí vynikli aj v inej činnosti. Týchto by sme Vám chceli v tejto sekcii predstaviť, ale zároveň im aj poďakovať za dôstojnú reprezentáciu vykonávanú prostredníctvom svojich mimoriadnych činnosti. Sekcia bude pravidelne dopĺňaná aj na základe podkladov zasielaných z jednotlivých miestnych organizácií.

Tibor Nosian, MO APVV Pezinok

Minister vnútra prijal 80-ročného Tibora Nosiana, legendu vrtuľníkového lietania a záchranárstva na Slovensku

     Pri príležitosti životného jubilea 80 rokov v pondelok 12. októbra 2020  minister vnútra Roman Mikulec prijal majora vo výslužbe Tibora Nosiana.Pán Tibor Nosian je dlhoročný pilot letky ministerstva vnútra. Okrem toho je však jedným z otcov horského leteckého záchranárstva, základy ktorého spolu s ďalšími nadšencami položili takmer pred 50-timi rokmi.
     Napriek krásnemu veku stále sleduje dianie v odbore a radami a skúsenosťami je ochotný pomôcť svojim nasledovníkom v štátnej aj súkromnej sfére.
     „Ste žijúca legenda, s ktorou sa spájajú počiatky leteckého záchranárstva v horách. Najmä však skvelo zvládnuté zásahy v krásnych, no zradných Tatrách, keď ste vedno s kolegami nasadzovali životy pre záchranu ľudí, ktorých dostalo do nešťastia častokrát precenenie vlastných síl, ale aj vrtochy počasia,“ povedal pri stretnutí s pánom Nosianom minister vnútra Roman Mikulec.
     Tibor Nosian takmer 20 rokov pôsobil ako špičkový pilot štátneho leteckého útvaru, ktorý bezpečne na miesto určenia dopravil mnoho štátnikov a ďalších významných osobností.  „Popri práci, ktorá vyžaduje od človeka úplné odovzdanie a pevné nervy, ste spolu s ďalšími nadšencami budovali letecké záchranárstvo, učili mladších kolegov a nezabúdali ste pracovať ani na svojej odbornosti,“ spomenul minister Roman Mikulec, ktorý pánovi Nosianovi daroval model jeho najobľúbenejšieho stroja – záchranárskeho vrtuľníka Alouette.
     Za mimoriadny prínos k vzniku leteckej záchrany v horách a výchovu novej generácie pilotov vrtuľníkov Leteckého útvaru MV SR  mu zároveň  udelil čestnú plaketu ministra vnútra.
     Letecká záchranná služba v slovenských horách začala svoju činnosť v 70-tych rokoch minulého storočia a to z iniciatívy pilotov vrtuľníkov letky ministerstva vnútra a tatranských horských záchranárov.
     Jedným zo zakladateľov bol jubilant Tibor Nosian, ktorý počas profesionálnej kariéry pilota vrtuľníkov nalietal  takmer 12-tisíc hodín na rôznych typov strojov, z toho takmer 20 rokov ako pilot letky vtedajšieho federálneho ministerstva vnútra.
     Pán Tibor Nosian sa narodil 10. októbra 1940 v Komjaticiach. V časoch štúdia na Strednej priemyselnej školy v Partizánskom v 50-tych rokoch  mu učarovalo dianie na neďalekom letisku Zväzarmu v Malých Beliciach. Absolvoval na ňom parašutistický výcvik a už ako 16-ročný si premiérovo zalietal na bezmotorovom klzáku.
     K plneniu svojich snov pristupoval metodicky: počas školy absolvoval motorový výcvik, keďže bez neho by ho v roku 1959  neprijali na Letecké učilište v Prešove.
     Lietať na vrtuľníku začal v roku 1962 ako vojenský pilot.  Na leteckej základni v Prostějove absolvoval preškolenie na vrtuľník MI-8 a v roku 1973 ho ako vynikajúceho kandidáta vybrali do služieb letky federálneho ministerstva vnútra. Hlavnou časťou jeho práce bola bezpečná letecká preprava ústavných činiteľov, s ktorými sa osobne spoznal. Vozil Petra Colotku, Vladimíra Mečiara, ale aj pána Václava Havla. Pán Nosian však rád spomína aj na iránskeho šacha Rezú Pahlavího a jeho milú manželku Farah, na skromnú Matku Terezu či bývalého generálneho tajomníka OSN Kurta Waldheima. Všetky tieto osobnosti bezpečne dopravil na miesto určenia. Nezabudnuteľné sú podľa neho dve stretnutia s pápežom Jánom Pavlom II, ktorý ho počas letu ohromil detailnými znalosťami Vysokých Tatier.
     A práve Tatry a ich príťažlivá, avšak nebezpečná nádhera, boli miestom, kde sa v roku 1974 v spolupráci s horskou službou začali písať prvé dramatické príbehy leteckého záchranárstva. Zásahy na hrane letového počasia, častokrát v snehovej metelici, na druhej strane výborný pocit z úspešnej záchrannej akcie, keď na smrť vysilených a premrznutých turistov či horolezcov dostali do bezpečia.
     Tibor Nosian po nežnej revolúcii absolvoval vo Francúzsku preškolenie na vrtuľník Alouettte III., s ktorým lietal v službách horskej služby TANAPu. Je to stroj určený na záchranu zo vzduchu v ťažko prístupnom horskom teréne a pre jeho vynikajúce letové vlastnosti v zložitých podmienkach slovenských hôr si ho Tibor Nosian obľúbil najviac zo všetkých typov vrtuľníkov. A bolo ich požehnane: okrem strojov ruskej výroby typov Mi  lietal aj na francúzskom Ecureuil AS 355 či na americkom Bell 407.
     Po vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku  1994 nastúpil pán Nosian do služieb súkromnej spoločnosti AIR TRANSPORT EUROPE a vo Vysokých Tatrách zachraňoval ľudské životy z výšok až do roku 2000.  Odvtedy sa pohybuje viac po zemi - avšak spolupráca s horskými záchranármi pokračuje. Na stretnutiach s veteránmi horskej služby či aktívnymi členmi v neformálnych rozhovoroch spomína a odovzdáva Tibor Nosian -  pre priateľov Čibko - svoje dlhoročné skúsenosti  zo spolupráce posádok vrtuľníkov s horskými záchranármi.
     Tibor Nosian vychoval celú generáciu pilotov vrtuľníkov, pre ktorých je vzorom a dobrým priateľom.
     Sám žije v harmonickom manželstve s manželkou Máriou, s ktorou má tri deti. Je trojnásobným starým otcom. Profesionálna kariéra ho z rodných Komjatíc odviala do Bratislavy – žije tu od roku 1976, stále v rovnakej lokalite, kde ho poznajú ako energického angažovaného obyvateľa, ťahúňa susedských podujatí, parťáka do dobrého i zlého počasia.
Fotky k uvedenej udalosti sú na stránke MV, resp. si ich môžete pozrieť tu.


Ján Novák, MO APVV Košice

     Rekordér, ktorý je zapísaný do knihy Slovenských rekordov (naj.... záľuby – železný koníček, zaregistrovaný 31. decembra 2008), našiel skvelé využitie pre rôzne súčiastky z písacích strojov a iných kancelárskych zariadení, vyradených mlynčekov, hodín a budíkov, ale i ďalších podobných vecí, ktorí mnohí z nás označujú za haraburdie – zostrojuje z nich rôzne modely. Modely merajú od niekoľkých centimetrov aţ do jedného metra. V každom je aj niekoľko stoviek súčiastok. Skladá chrobáky, motýle, ale tieţ rôzne modely parných lokomotív. Poskladal z kovových súčiastok viac ako 1 200 rôznych výtvorov.
     Prvýkrát vystavoval 62 lokomotív z ríše fantázie v roku 2000. Odvtedy uţ má na svojom konte viacero výstav, prezentoval sa na dňoch Košíc, pri prebúdzaní Katky na košickej detskej železnici, v Prahe, Bratislave či v Zvolene, ale aj v tureckej Burse, kde sa so svojimi modelmi prezentoval za mesto Košice na konferencii o Európskej únii. V roku 2017 boli jeho lokomotívy aj na svetovej výstave Expo v Kazachstane.
      Jeden z jeho modelov parných rušňov vlastní profesor umeleckej školy v Alabame v USA, ďalší zberateľ z Holandska, iný sa zase zapáčil bývalému ministrovi dopravy Ukrajiny a jeden pozlátený, nie však zlatý, má vo vitríne manažér istej parížskej banky, http://www.obecvajkovce.sk/-jan-novak.


Jozef Práznovský, MO APVV Žilina

     Maliar, ktorý sa venuje kresbe, maľbe, grafike, kolážam, kombinovanej technike a plastike (drevo, hlina). Posledné jeho obdobie charakteristické záujmom o figuratívne kompozície s citom k farbe a priestoru.
     Jeho tvorba je rozmanitá a zameraná na maľbu, kresbu, grafiku, koláže, kombinovanú techniku a plastiku. V kresbe využíva najviac techniku drievka namáčaného v tuše, v ktorej zvýrazňujem hlavne prírodu a drevenice.
     Maľba je najviac zameraná na životné prostredie a krásu našej prírody, taktiež rôzne zátišia. Je to prostriedok na realizovanie krajiny, reálnej i pretvorenej do svojho cítenia, poznačené vlastným rukopisom.
     Svojím názorom zrozumiteľná, aby bola i zároveň výtvarne pôsobivá.
     Plastika je zameraná na drevorezbu a prácu s hlinou, ktorá je upriamená na sakrálne, historické a abstraktné motívy. Zvýraznené historické a rozmanité tematické obmeny jedného základného námetu sakrálnej tvorby.
     Na grafických listoch kombinuje viaceré grafické techniky. Hľadám najvhodnejšie prostriedky, aby prostredníctvom symbolu a skratky vytvoril vyváženú kompozíciu. Spoločným znakom všetkých grafík je nastoľovanie problémov človeka vo vzťahu k prírode a to cestou fantázie. Tieto spojitosti tvoria i základ pre spracovanie myšlienky v koláži.
     Naposledy vystavoval v priestoroch Galérie Slovenského rozhlasu (Betlehemy ako ich nepoznáte, od 5.12. 2019 do 6. 1. 2020), http://jozef.praznovsky.info.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Jozef+Pr%C3%A1znovsk%C3%BD


Ing. Ladislav Szelley, MO APVV Košice

     Športovec, vodné pólo, bývalý hráč Červenej hviezdy Košice, Dukly Žilina a VŠV Košice. V súčasnosti ešte aktívny hráč, reprezentant Slovenskej republiky vo vodnom póle v kategórii „Masters 65+", majster sveta v roku 2015 v Ruskej Kazani, majster Európy v roku 2016 v Chorvátskej Rieke, bronzový medailista v roku 2018 v Slovinskom Kranji a strieborný na ostatných majstrovstvách sveta v Juţnej Kórei v roku 2019.


Mgr. Peter Chudý, MO APVV Prievidza

     Spisovateľ, píšuci pod pseudonymom Peter Šloser, vydal v septembri 2019 knihu pod názvom „Mafiánska poprava“ (s venovaním http://bit.ly/2WfZ8dg). Autor tejto knihy získal ocenenie Panta Rhei Awards 2019 (najväčšia sieť kníhkupectiev na Slovensku) v kategórii Slovenský knižný debutant roka 2019.

     Dňa 16. 10. 2020 vyšla už jeho druhá kniha s názvom „Polícia v rukách mafie“, ktorá je publikovaná už aj ako E-kniha https://www.martinus.sk/?uItem=806885 a kto má záujem o túto knižnú novinku s osobným venovaním môže tak urobiť cez link https://bit.ly/3hc7dIM s uvedením mena, na ktoré má byť venovanie napísané.