Zrušenie doplatkov za lieky

Viac
pred 3 rokmi 1 mesiacom - pred 3 rokmi 1 mesiacom #31 od Administrátor
Zrušenie doplatkov za lieky
Ministerstvo zdravotníctva SR predložilo tento návrh do tzv. skráteného medzirezortného pripomienkového konania. Dôvodom podľa predkladateľa „je naliehavosť v termíne vzhľadom na dátum nadobudnutia účinnosti zákona“. Aj napriek tomu APVV „stihla“ predložiť v rámci pripomienkového konania pripomienku verejnosti, v ktorej sme poukazovali najmä na to, že:
„Problémom je najmä, že novelou zákona sa nemení skutočnosť, že úhrnná výška úhrad poistenca za doplatky na lieky je vo výške prepočítaného doplatku „iba“ za najlacnejší náhradný liek, najlacnejšiu náhradnú zdravotnícku pomôcku a najlacnejšiu náhradnú dietetickú potravinu a to aj osobám s limitom spoluúčasti vo výške 0 eur. Táto skutočnosť je podľa nás v rozpore aj s konštatovaním v dôvodovej správe, kde sa uvádza aj to, že sa navrhovanou úpravou zabezpečí dostupnosť liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín a tým sa zabezpečí aj ich kvalitnejší život (poistencov). Podmieňovanie vrátenia doplatkov za lieky „iba“ v sume za najlacnejší liek v konečnom dôsledku núti tieto „najzraniteľnejšie osoby“ užívať práve tieto lieky (v podstate najmä generiká), aj keď v mnohých prípadoch by mali užívať práve inovatívne lieky (originály). V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že tí ktorí potrebujú lieky a najmä dôchodcovia sú často v núdzi. Okrem toho takýmto konaním vláda SR zavádza, podporuje, praktikuje politiku generickej substitúcie, uprednostňuje čisto ekonomické hľadisko pred skutočnými potrebami (kvalitnejší život) týchto osôb a týmto dáva generikám aj nezaslúženú komparatívnu výhodu. Ak je účelom návrhu novely zákona skutočne zlepšenie situácie vymedzeného okruhu pacientov v nadväznosti na ekonomické následky vyvolané platením doplatkov za lieky a ide navrhovateľom v prvom rade o zdravie a nie peniaze, tak je potrebné pre určenie limitu spoluúčasti za lieky, do limitu spoluúčasti pacienta započítavať percentné vyjadrenie sumy za najlacnejší liek zo skutočne zakúpeného lieku.“
Novela zákona bola nakoniec schválená NR SR 5. 2. 2021 (účinnosť od 1.4.2021) tak, že okruh osôb, na ktoré sa to bude vzťahovať sa nemenil a základné rozdiely oproti doposiaľ platnému zákonu sú najmä v tom, že limit spoluúčasti vo výške 0 € sa vzťahuje:
1. Na všetky osoby (deti), ktoré nedovŕšili šesť rokov veku bez toho či sú alebo nie sú držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZP so sprievodom.
2. Aj na ďalšie osoby, na ktoré sa limity spoluúčasti uplatňovali aj doposiaľ (medzi nimi sú aj poberatelia dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov vo veku ustanovenom na vznik nároku na starobný dôchodok), ale iba v prípade ak ich celkový príjem nie je vyšší ako 180 % z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa posudzuje nárok poistenca na limit spoluúčasti.“ (v roku 2017 to bola suma 1717,20 €). V prípade dôchodcov, ktorí nemajú iný príjem je to trojnásobok dôchodku, priznaného k poslednému dňu kalendárneho štvrťroka, za ktorý sa určuje limit spoluúčasti.
V ostatných prípadoch, teda ak celkový úhrn príjmov (vrátane dôchodku) je vyšší ako uvádzaný priemer mesačnej mzdy, vzniká nárok na vrátane doplatku vtedy, ak za štvrťrok prekročí limit pri invalidných dôchodkoch 12 € a pri starobných dôchodkoch 30 €, pričom doplatok sa rovná rozdielu medzi týmito limitmi.
Zdravotná poisťovňa sprístupňuje poskytovateľovi lekárenskej starostlivosti zoznam poistencov, ktorí majú nárok na limit spoluúčasti (ďalej len „dôchodca“) a ktorí splnia podmienky zaradenia do zoznamu poistencov, do ktoré zaradí poistenca, ktorý je k prvému dňu kalendárneho štvrťroka poistencom a nie je zamestnancom ani samostatne zárobkovo činnou osobou a jeho priznaný mesačný dôchodok nie je vyšší ako 60 % priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa zoznam poskytovateľovi lekárenskej starostlivosti sprístupňuje. Ak sa poistenec zverejnený v zozname poistencov stane zamestnancom alebo samostatne zárobkovo činnou osobou, je zo zoznamu poistencov vyradený.
Všetky tieto skutočnosti sa vzťahujú aj na poberateľov dôchodkov z výsluhového zabezpečenia podľa zákona č. 328/2002 Z. z. a to:
- výsluhový dôchodok, vrátane starobných dôchodkov policajtov a prídavok k starobnému dôchodku policajtov, ktoré sa za výsluhové dôchodky považujú podľa zákona č. 328/2002 Z. z. a
- invalidný výsluhový dôchodok, vrátane invalidného a čiastočného invalidného dôchodku policajtov a prídavky k týmto dôchodkom, ktoré sa za invalidné výsluhové dôchodky považujú podľa zákona č. 328/2002 Z. z.
Žiaľ v novele zákona ostáva nezmenené to, že úhrnná výška úhrad poistenca za doplatky na lieky je síce vo výške prepočítaného doplatku ale „iba“ za najlacnejší náhradný liek, najlacnejšiu náhradnú zdravotnícku pomôcku a najlacnejšiu náhradnú dietetickú potravinu.
Okrem toho limity a podmienky sú nastavené tak, že pri väčšine osôb nedôjde k zmene k lepšiemu a ostane na predchádzajúcej úrovni resp. sa ešte zhorší.
Dôležité je ale najmä to, že zákon sa vzťahuje aj na poberateľov výsluhových dôchodkov.
Posledný krát upravené:pred 3 rokmi 1 mesiacom Administrátor

Prosím Prihlásiť alebo Registrácia pre zdieľanie konverzácie.

Čas vytvorenia stránky: 0.124 sekúnd
Funguje na Kunena fórum