Stanovisko SZK k Programovému vyhláseniu vlády SR na obdobie rokov 2020 - 2024

Viac
pred 4 rokmi 5 mesiacmi #30 od JUDr. Hristo Gluškov, prezident APVV, 04001
S T A N O V I S K O
k Programovému vyhláseniu vlády SR na obdobie rokov 2020 - 2024

V programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 (ďalej len „PVV“), ktoré bolo schválené Národnou radou Slovenskej republiky dňa 30. 04. 2020 sú uvedené opatrenia, ktoré budú mať „dopad“ aj na členov APVV a ostatných poberateľov dávok z výsluhového zabezpečenia MV SR. Ide najmä o oblasti:

1. POLICAJNÝ ZBOR
2. GARANCIA SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA
3. DÔCHODKY A SOCIÁLNE POISTENIE
4. LEGISLATÍVNY PROCES NA VLÁDNEJ ÚROVNI

K bodu 1.

Vláda SR zabezpečí prehodnotenie aktuálneho stavu legislatívy, štruktúry, materiálno–technického vybavenia a personálneho zabezpečenia Policajného zboru (PZ) a vytvorí podmienky na vypracovanie Stratégie rozvoja PZ s výhľadom do roku 2024, a to tak, aby boli zabezpečené najdôležitejšie oblasti jeho činnosti. Jej cieľom bude vyvážené ukotvenie PZ v systéme orgánov ochrany práva v SR, tak aby bol zabezpečený efektívny a koordinovaný postup, stanovené kompetencie a súčinnostné vzťahy so všetkými subjektmi presadzujúcimi právo v SR na všetkých úrovniach, vrátane medzinárodnej úrovne, v súlade s medzinárodnými záväzkami. Zásady budovania efektívneho PZ budú koncipované prioritne na vybudovaní dôvery v tento zbor. PZ sa bude budovať ako organizácia tvorená osobami nielen na vysokej odbornej úrovni, ale zároveň s vysokou integritou a morálnou úrovňou, ktoré svoje osobné záujmy podriaďujú verejnému záujmu, resp. službe verejnosti.
Zákonom sa zabezpečí uplatňovanie motivačných nástrojov v systéme odmeňovania policajtov, ktoré bude v súlade so zásadami kariérneho postupu a bude odrážať výkonnosť a kvalitu ich práce ako služby občanom. Zachovaná bude stabilizácia sociálneho systému policajtov, ako aj zvyšovanie atraktivity a spoločenskej prestíže policajného povolania.

K bodu 2.

Vláda SR bude garantovať rozsah, kvalitu, efektívnosť a dostupnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti a špecifickej zdravotnej starostlivosti policajtom, príslušníkom HaZZ a príslušníkom HZS a stabilizáciu existujúceho osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov, profesionálnych vojakov a príslušníkov ostatných ozbrojených a bezpečnostných zložiek tak, aby bol dlhodobo pevnou oporou, s cieľom posilniť spoločenskú prestíž tohto povolania.

K bodu 3.

Vláda SR bude presadzovať dlhodobú udržateľnosť dôchodkového systému, aby mali ľudia v starobe primeranú úroveň dôchodkov a navrhne zjednodušenie doterajšieho odvodového a poistného systému v oblasti dôchodkového zabezpečenia. Na tieto účely vláda SR:

• reformou všetkých pilierov dôchodkového systému zlepší finančnú udržateľnosť dôchodkového systému a zvýši dôchodky pre občanov,
• v prvom pilieri zvýši dlhodobú udržateľnosť vzhľadom na demografický vývoj a posilnenie spravodlivosti a transparentnosti systému, udržateľnosť posilní väzbou dôchodkových výdavkov na demografický vývoj,
• s cieľom stabilizácie dôchodkového systému prijme ústavný zákon definujúci základné parametre prvého aj druhého piliera,
• odstráni nespravodlivosť spôsobenú pri prepočítavaní starobných dôchodkov priznaných pred rokom 2004,
• presadí vznik komisie pri ministrovi financií a ministrovi práce sociálnych vecí a rodiny, ktorá poskytne nezávislý, odborný a ucelený pohľad na stav dôchodkového systému na Slovensku a sformuluje odporúčania pre jeho úpravu,
• presadí plošné zdanenie výsluhových dôchodkov bývalým príslušníkom komunistickej Štátnej bezpečnosti sadzbou 50 % na roky odpracované v ŠtB a zo získaných zdrojov navrhne vyplácanie osobitných príplatkov k dôchodkom pre politických väzňov, resp. ich manželky a manželov.

K bodu 4.

Vláda SR zabezpečí, aby nedochádzalo k prijímaniu všeobecne záväzných právnych predpisov bez ich náležitého prerokovania, osobitne s dotknutými subjektmi a verejnosťou, a to najmä tým, že sa zasadí o to, aby sa neodôvodňovane neobchádzalo medzirezortné pripomienkové konanie.

Z uvedených skutočností je možné predpokladať ako sa budú postavenie, práva a sociálne istoty nielen dôchodcov, ale aj poberateľov dávok z výsluhového zabezpečenia vyvíjať.
Z obsahu totiž vyplýva, že vláda SR bude reformovať celý dôchodkový systém teda aj I. pilier (s tým, že musí prejsť zásadnou úpravou a spolu s II. pilierom aj ústavným zákonom) pričom na jednej strane chce zlepšiť finančnú udržateľnosť dôchodkového systému a na druhej strane zvýšiť dôchodky čo bude vzhľadom na demografický vývoj ťažko realizovateľné. Obidva ciele sa s veľkou pravdepodobnosťou naraz nedajú dosiahnuť a je to zrejme silný signál, že budúce dôchodky budú nižšie.

Aj napriek tomu, že vláda SR bude podľa PVV garantovať stabilizáciu existujúceho osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov nesmieme opomenúť, že jedna z politických strán súčasnej koalície má vo svojom predvolebnom programe uvedené, že: „ Zrušíme výsluhové dôchodky a zrealizujeme prechod príslušníkov PZ do normálneho systému platenia odvodov vrátane možnosti plnohodnotného sporenia v druhom aj tretom dôchodkovom pilieri. V tejto súvislosti upravíme platy príslušníkov PZ tak, aby bol dopad na rozpočet neutrálny. Odhadovaný nárast platov 25 – 28 %. Toto opatrenie nebude retroaktívne, to znamená, že sa bude týkať výlučne novo prijímaných policajtov, teda tých, čo nastúpia do PZ až po jeho zavedení. Všetci už slúžiaci príslušníci PZ budú mať nárok na výsluhové dôchodky aj mzdové náležitosti v zmysle súčasných pravidiel.“.
Okrem toho vláda SR vo svojom PVV na jednej strane garantuje stabilizáciu osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov, ale na druhej strane chce presadiť plošné zdanenie výsluhových dôchodkov bývalým príslušníkom komunistickej Štátnej bezpečnosti sadzbou 50 % na roky odpracované v ŠtB a zo získaných zdrojov navrhne vyplácanie osobitných príplatkov k dôchodkom pre politických väzňov, resp. ich manželky a manželov. Aj keď opomenieme „rozpornosť a problematickosť“ zdaňovania výsluhových dôchodkov týmto osobám, nie je prípustné a určite je aj protizákonné, aby časť finančných zdrojov, ktoré sú tvorené mesačnými poistnými odvodmi slúžiacimi policajtmi (do priebežného systému sociálneho zabezpečenia), bola štátom zdaňovaná a následne boli získané zdroje použité na iné účely ako na tie, na ktoré boli poistné odvody určené. Okrem toho by bolo určite v rozpore s právnymi predpismi, keby sa navrhované zdanie vzťahovalo aj na tých bývalých príslušníkov ŠtB (poberateľov výsluhových dôchodkov), ktorí boli po revolúcii na základe výsledkov previerkových a občianskych komisií uznaní ako spôsobilí ďalšej služby, podpísali novú prísahu a pokračovali v služobnom pomere ako príslušníci Policajného zboru.
Takýmto konaním vláda SR určite vyvolá nielen pochybnosti a obavy, ale aj oprávnené neistoty slúžiacich policajtov o budúcnosť svojho výsluhového zabezpečenia, ktoré vláda SR vo svojom PVV garantuje a určite ohrozí aj stabilizáciu osobitného účtu.

Vzhľadom na uvedené SZK prezídia APVV navrhuje:

A. S cieľom aktívne vstupovať do procesu prípravy legislatívnych procesov na uskutočnenie prijatých opatrení v PVV priebežne sledovať prácu poradných orgánov vlády a osobitne vydanie Plánu legislatívnych úloh vlády SR na príslušný kalendárny rok tak, aby prezídium APVV mohlo včas predkladať k navrhovaným zákonom stanoviská, pripomienky a návrhy.

B. Priebežne pripravovať podklady k Stratégii rozvoja PZ s výhľadom do roku 2024, novele zákona č. 328/2002 Z. z., zákona č. 73/1998 Z. z. a osobitne aj návrhu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 219/2006 Z. z. o protikomunistickom odboji v znení zákona č. 58/2009 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (50% zdanenie výsluhových dôchodkov bývalých príslušníkov ŠtB) tak, aby mohlo prezídium APVV už v príprave týchto materiálov rokovať s predkladateľmi a v prípade potreby včas uplatniť aj v rámci pripomienkového medzirezortného konania zásadné hromadné pripomienku verejnosti a zabezpečiť ich podporu verejnosťou prostredníctvom napr. petičných hárkov, resp. prostredníctvom elektronických médií (občianskych denníkov napr. changenet.sk).

C. Rokovať o možnosti spoločného, resp. koordinovaného postupu k týmto okruhom problematík s inými stavovskými organizáciami a OZP v SR.


Schválené Per rollam 05. 05. 2020


Sociálno-zdravotná komisia prezídia APVV
predseda JUDr. Hristo Gluškov v r.

Prosím Prihlásiť alebo Registrácia pre zdieľanie konverzácie.

Čas vytvorenia stránky: 0.128 sekúnd
Funguje na Kunena fórum